Lime- och kokosmjölkgryta med tofu och grönsaker

 

En kokosmjölksgryta med smak av chili och limegräs är ju så gott! Här kommer en variant med inspiration från ett recept i "The Meat Free Monday Cookbook".

 

 


7 port
500 g tofu, tärnad
1 gul lök, hackad
1 zucchini, skuren i stavar
1 aubergine, skivad och delad i mindre bitar
1 paprika, skivad och delad i mindre bitar
125 g minimajs, delad i mindre bitar
250 g champinjoner, skivade
2 vitlöksklyftor, pressade
2 gröna chili, finhackade
1 limegrässtjälk, finhackad
2 msk finriven färsk ingefära
800 g kokosmjölk
2 msk färskpressad limesaft
1 msk soja
1,5 tsk örtsalt
2 tsk gurkmeja
Bladen från en kruka koriander
Olja till stekning

 

Hetta upp olja i en gryta. Stek tofun i ca 10 min, tills den fått en gyllenbrun färg och ta sedan upp den ur grytan. Stek lök i ett par minuter. Lägg sedan i zucchini, aubergine, minimajs och champinjoner och stek i ca 4-5 min till. Tillsätt vitök, chili, ingefära och limegräs och stek i ytterligare 1 min. Rör ner tofu, paprika, kokosmjölk, limesaft, soja, salt och gurkmeja och låt grytan puttra i ca 5 min. Servera den gärna med råris!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0