Broccolisoppa med ädelosttoast

 

En gräddig soppa med smak av broccoli med stekta bröd till med ädelost och rostade nötter är ju väldigt gott! Receptet är inspirerat av ett recept från Coops tidning Mersmak, nr 2 från 2011.

 

 

 

4 port

 

Broccolisoppa

700 g broccoli, huvudet delad i mindre buketter och stjälken skivad
1 gul lök, grovhackad
3 dl grädde
1 tsk örtsalt
0,5 tsk svartpeppar
1 krm riven muskot
Solrosskott
Olja till stekning

 

Hetta upp olja i en gryta. Stek de skivade broccolistjälkarna i ett par min. Tillsätt lök och broccolibuketter och stek i ett par min till. Häll på grädde och kryddor och låt puttra i ca 5 min. Ta grytan från plattan och mixa till en slät soppa. Servera soppan i skålar toppade med solrosskott!

 

Ädelosttoast
8 skivor bröd
150 g ädelost, skivad
60 g valnötter
Olivolja till stekning

 

Hetta upp olja i en stekpanna. Stek valnötterna i några minuter till de börjar få mörkbrun färg. Ta upp nötterna ur pannan. Stek brödet i olja tills det fått en stekyta på båda sidor. Lägg ädelostskivor och stekta valnötter på brödet.


Kommentarer
Postat av: Anna

Linda,

Vilken fin blogg du har!
Jag undrar vad du har för e-mail, tänkte skicka en förfrågan. Mer info i mailet såklart!

Anna Andersson

2015-12-01 @ 11:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0