Canelloni med ricotta, spenat och svamp

 

Här kommer min variant av Gordon Ramsays canelloni (modifierad från ett recept i tidningen Buffé från 2010). Jag har nyligen uppmärksammat att de flesta hårdostar i mataffären innehåller löpe gjord av kalvmage, så för att vara helt vegetarisk får man leta lite i osthyllan. Jag har hittat en stureost som är utan löpe och är väldigt god vilken jag har valt att använda i detta recept. Det tar lite tid att laga denna rätt (ca 1,5 h totalt) och det är lite pill att få in fyllningen i pastarullarna, men vilken lyxmåltid det blir! Det är definitivt värt besväret!

 

 

6 port

1 pkt torkad canelloni

100 g stureost, grovriven

Ostsås

2 msk rapsolja

2 msk vetemjöl

3 dl mjölk

2 dl vispgrädde

200 g stureost, grovriven

0,5 tsk örtsalt

1 krm cayennepeppar

Fyllning

400 g färsk spenat

500 g champinjoner

500 g ricotta

0,5 tsk örtsalt

0,5 tsk svartpeppar

2 krm riven muskot

Olja till stekning

 

Sätt ugnen på 225 grader. Fyllning: Förväll spenaten genom att koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i spenaten i kokande vatten i ca 1 min och häll sedan av vattnet. Klipp spenaten i mindre bitar. Skiva chaminjonerna och stek dem i en stekpanna utan stekfett tills vattnet puttrat bort. Tillsätt olja och stek i ett par min tills svampen fått stekyta. Blanda den stekta svampen med den förvällda och hackade spenaten samt ricotta, salt, peppar och muskot i en skål. Ostsås: Värm rapsoljan i en kastrull och vispa ner mjölet. Vispa långsamt ner mjölken och grädden. Låt koka upp och puttra i ett par min under konstant omrörning. Ta av kastrullen från plattan och rör ner osten, salt och cayennepeppar. Canelloni: Häll hälften av ostsåsen i en ugnssäker form (ca 30x40 cm). Fyll canellonipastarören med svamp-, spenat- och ricottafyllningen och lägg dem i formen. Sprid ut resten av ostsåsen ovanpå canellonipastan samt strö över den rivna osten. Tillaga i ugnen i ca 25 min, eller tills pastan blivit al dente (känn med en kniv). Lyxa gärna till det och servera med ett glas vin!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0