Kål- och pekannötswok med tofu och vallmo

 

Här är ytterligare en rätt med en väldigt god kombination av smaker och konsistenser, nötighet från nötterna, krispighet från vitkålen, syrlighet från citronsaften och en fin balans av kryddsättning med senap, soja, vallmo och peppar.

 

 

4-5 port

900 g vitkål

270 g tofu

140 g pekannötter

1 gul lök

1 vitlöksklyfta, pressad

2 msk citronsaft

2 tsk dijonsenap

1 msk soja

2 tsk vallmofrön

0,5 tsk svartpeppar

Olja till stekning

 

Strimla vitkålen, skiva löken och tärna tofun. Hetta upp olja i en wokpanna och stek tofun tills den fått en fin stekyta, ca 10 min. Ta upp tofun ur pannan. Lägg i nötterna och stek i tills de börjar bli mörkbruna, ca 5 min. Ta upp nötterna ur pannan. Lägg i löken och stek i ett par minuter. Tillsätt vitlöken och låt den steka med i ca en halvminut. Lägg i vitkålen i pannan och stek i ytterligare ett par minuter. Dra pannan från plattan och rör ner tofun nötterna, citronsaft, senap, soja, vallmofrön och svartpeppar. Servera!


Kommentarer
Postat av: Maria

Ser smarrigt och enkelt ut, kanske nåt jag ska prova =) Vilken sorts tofu köper du?!

Svar: Ja, det tycker jag! Jag köper Kung Markattas på ICA. Det är inte den godaste jag smakat, men skär man den i ganska små kuber tycker jag den blir helt ok! Det ska tydligen finnas godare tofu på asiatiska affärer, men det har inte blivit av att prova det än.
Linda

2013-01-13 @ 21:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0