Mungbönor i kokosmjölkscurry

 

Den här rätten smakar som inget jag tidigare har smakat! Jag tror det kan vara de rostade kumminfröna som ger en speciell smak, eller så är det en kombination av alla ingredienserna. Så det är svårt för mig att förklara, ni får helt enkelt lita på mig att den är god och prova själva! (Receptet är inspirerat från Vikram Vijs ”Mung Beans in Coconut Curry” ifrån kokboken Vij’s at Home.)

 

 

 

6 port

3 dl torkade mungbönor

500 g passerade tomater

4 dl kokosmjölk

2 vitlöksklyftor, pressade

2 msk finriven färsk ingefära

1 msk kumminfrön

2 msk mald koriander

1 tsk gurkmeja

2 tsk örtsalt

1 krm cayennepeppar

1 kruka koriander

Olja till stekning (t.ex. rapsolja)

 

Koka (och ev blötlägg) bönorna enligt anvisningen på förpacknignen. Hetta upp olja i en gryta. Stek kumminfrön i ca 1 min. Tillsätt vitlök och ingefära och stek ytterligare ca 1 min. Rör ner passerade tomater, kokosmjölk och alla torra kryddor och låt puttra i ca 5-10 min. Plocka bladen från koriandern. Tillsätt bönor och korianderblad och låt koka upp igen. Servera med råris.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0