Kikärtstagine med saffran

 

Här kommer en gryta med nordafrikanska smaker. Den är väldigt smakfull och god och passar bra till couscous. Receptet är inspirerat från ”Chickpea tagine with harissa” från The Meat Free Cookbook.

 

 

 

5 port

1 gul lök

2 vitlöksklyftor, pressade

1 msk finriven färsk ingefära

2 morötter

1 sötpotatis

2 röda paprikor

1 1/2 selleristjälkar

1 zucchini           

500 g krossade tomater

700 g kokta kikärter, avrunnen vikt

1 tsk malen spiskummin

1 tsk malen koriander

1 tsk örtsalt

0,5 g saffran

1 kanelstång

3 dl vatten

Olja till stekning (t.ex. rapsolja)

 

Hacka löken. Skiva morötter och selleri. Skala sötpotatisen och skär den i ca 1-2 cm stora kuber. Hetta upp olja i en gryta. Stek löken i ca 1 min. Tillsätt morötter, selleri, sötpotatis, vitlök och ingefära och stek i ytterligare ca 3 min. Rör ner krossade tomater, vatten och alla kryddor. Låt koka i ca 20 min eller tills grönsakerna blivit mjuka men fortfarande är lite al dente. Skiva under tiden zucchinin och dela till halvmånar. Skär paprikan i ca 2 cm stora bitar. Tillsätt zucchini, paprika och kikärter och låt grytan koka i ett par minuter till. Servera den med fullkornscouscous.


Kommentarer
Postat av: Hanna Johansson

Hej!
Jag skulle gärna komma i kontakt med dig för ett eventuellt samarbete. Maila gärna mig! :)
Hälsningar,
Hanna på Middagsfrid

2013-12-19 @ 14:10:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0