Dhal med gröna linser

 

Vilken smakexplosion denna linsgryta ger i munnen! Jag kunde känna härliga och fräscha smaker av ingefära, chili, vitlök och kryddor långt efter jag slutat äta den. Det skulle kunna användas istället för munspray för att ge en fräsch känsla i munnen! ;)

 


 

 

4 port

4 dl gröna linser

1 gul lök

0,5 dl grovriven ingefära

1-2 gröna chili (beroende på önskad hetta)

2 vitlöksklyftor, pressade

7 dl vatten

1 tsk gurkmeja

1 tsk örtsalt

1 tsk garam masala

1 kruka koriander

Olja till stekning

 

Skölj linserna. Hacka löken och chilin. Hetta upp olja i en gryta. Stek löken i ca 1 min. Tillsätt vitlök, chili och ingefära och stek i ytterligare i ca en halvminut. Tillsätt linser, vatten och de torra kryddorna. Låt koka i ca 30 min (koktiden kan förkortas till ca 20 min om man blötlägger linserna i ett par timmar innan). Plocka under tiden bladen från koriandern och rör ner dem i grytan efter den har kokat klart. Servera gärna grytan tillsamman med naanbröd!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0