Melon- och kronärtskockssallad med hummus

 

Melon är ju så saftigt och gott! Cantalopen gör den här salladen väldigt fruktig och saftig. Detta blir en väldigt god kontrast till nötsmaken från cashewnötterna och den kryddiga hummusen. Härmed delar jag med mig av mitt välutprövade och godaste recept på hummus! (Receptet är inspirerat från ett recept i tidiningen Buffé från 2009.)

 

 

4 port

Melon- och kronärtkockssallad

1 cantalope

3 färska kronärtskockor (alt 1 burk med kronärtkocksbottnar)

70 g ruccola

150 g natuerlla cashewnötter

3 avocado

Saft av en citron

2 msk olivolja

Olja till stekning

 

Skölj kronärtskockorna och koka dem i lättsaltat vatten i ca 45 min. Plocka bort alla blad och lägg dem i en skål. Skär bort stjälkarna och ta bort ”skägget”. Skär bottnarna i mindre bitar. Hetta upp olja i en stekpanna och stek cashewnötterna tills de får fin färg. Dela och kärna ur cantalopen och hacka den i ca 2 cm stora bitar. Skala och kärna ur avocadon och hacka den i cm-stora bitar. Blanda cantalope, kronärtkocksbottnar, ruccola, cashewnötter, avocado, citronsaft och olja. Servera salladen med hummus (se recept nedan) och ät (den köttiga delen av) kronärtkocksbladen som tillbehör.

 

Min godaste hummus

230 g kokta kikärtor (avrunnen vikt)

1 dl god olivolja

1 vitlöksklyfta

2 msk pressad citronsaft

0,5 dl sesamfrön

1 tsk spiskummmin

0,5 tsk örtsalt

 

Mixa alla ingredienser i en marberedare. Ät och njut!

 


Kommentarer
Postat av: Mirjam

Vad gott det ser ut! Själv har jag precis startat en egen vegetarisk blogg, vore kul ifall du kikade in. Kram!

2012-06-03 @ 23:29:03
URL: http://lagavego.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad kul! Det ser mycket gott ut på din blogg med! Där måste jag definitivt kika in ibland och inspireras! :)

2012-06-14 @ 23:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0