Rödbets- och getostpaj

 

Den här pajen har jag ätit 5 dagar i sträck nu och jag är fortfarande sugen på mer! Jag tror inte jag behöver säga något mer. Jag måste erkänna att receptet är mer eller mindre tagit rakt av från ett recept i tidinigen Allers från 2010. Receptet var så bra så i prinicp inget behövdes ändras.

 

 

4-5 port

Pajdeg

125 g smör

3 dl vetemjöl

1 äggula

Fyllning

400 g rödbetor

2 vitlöksklyftor, finhackade

150 g getost

250 g keso

3 ägg

1 dl vispgrädde

0,5 tsk örtsalt

0,5 tsk svartpeppar

Rapsolja

Topping

50 g pinjenötter

1 kruka oregano

 

Sätt ugen på 200 grader. Smält smöret och blanda med mjöl och äggula. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 10 min. Skala rödbetorna och skär dem i ca 2 cm stora bitar. Blanda rödbetor, vitlök och olja i en ugnssäker form och grilla i ugnen i ca 10 min. Häll över allt i pajskalet. Skiva getosten och bred ut den över rödbetorna. Vispa ägg, grädde, salt och peppar. Blanda ner keso och häll det över pajen. Grädda pajen i ca 35 min eller tills den fått fin färg. Stek under tiden pinjenötterna i lite olja tills de börjar bli gyllenbruna och repa oreganobusken. Strö pinjenötter och oregano över pajen innan servering.


Kommentarer
Postat av: Daniel

Många recept här som ser riktigt goda ut! Synd bara att de inte är helt fria från djurförtryck. =/

Får väl vara påhittig i köket och försöka göra veganska varianter av det som ser extra gott ut!

Svar: Om du är ute efter veganrecept tror jag att det är bättre att du vänder dig till en veganblogg. Men tipsa mig gärna om du kommer på någon bra veganvariant av mina recept!
Linda

2012-08-29 @ 16:43:18
URL: http://kronfjall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0