Potatis-, ost- och lökpaj med rosmarin

 

Jag gillar verkligen smaken på den här pajen. Den har många goda ingredienser men ingen smak tar över den andra utan pajen får en unik kombination av de milda smakerna från var och en av dessa. Pajdegen är gjord på enbart kesella och mjöl vilket ger ett frasigt skal som inte känns så mäktig som en smördeg, vilket passar bra när man gör en ostpaj tycker jag.

 

 

4 port

Pajdeg

250 g kesella

2,5 dl dinkelmjöl fullkorn

Äggstanning

3 ägg

3 dl mjölk

1 tsk örtsalt

1 krm svartpeppar

1 krm vitpeppar

1 krm riven muskot

Fyllning

400 g potatis (ca 4 st)

150 g cheddarost

150 g fetaost

1 rödlök

2 kvistar rosmarin, repade

 

Sätt ugnen på 200 grader. Knåda ihop kesella och mjöl till en pajdeg. Tryck ut degen i en pajform och nagga den med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Hyvla eller skär under tiden potatisen och löken i tunna skivor. Grovriv cheddarosten och vispa ihop ingredienserna till äggstanningen. När förgräddningen är klar, fördela potatisskivorna i botten av pajskalet. Sprid cheddarosten och smula getosten över potatisen. Lägg lökringar o rosmarin överst och häll till sist över äggstanningen. Grädda pajen i ugnen i ca 35 min eller tills potatisen mjuknat och pajen fått en fin färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0