Wok med ingefära, chili, sesam och lime

 

Här kommer en wok med min favoritkryddning. Wokeningredienserna går att byta ut fritt för att variera rätten, med den här kryddningen brukar det mesta bli bra!

 

 

4 port

250 g tofu

250 g champinjoner

3 st morötter

250 g färska haricot verts

1 bukett broccoli

200 g nudlar

2 msk grovriven färsk ingefära

3 vitlöksklyftor, pressade

1 tsk chili flakes

2 msk sesamfrön

1,5 msk färskpressad limesaft

2 msk soja

Olja till stekning

 

Skär tofun i cm-stora bitar. Skiva champinjoner och morötter. Dela haricot vertsen i mindre bitar och skär broccolin i mindre buketter. Hetta under tiden upp olja i en wokpanna. Stek tofun ca 10 min eller tills den har fått en gyllene stekyta. Koka under tiden nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Lägg tofun åt sidan. Stek champinjonerna utan att tillsätta mer olja i pannan tills all vätska kokat bort. Lägg i morötter, haricot verts och broccoli och tillsätt mer olja i pannan. Stek i ca 3 min. Tillsätt vitlök, ingefära och nudlar och stek ytterligare 2 min. Krydda med chiliflakes, sesamfrön, limesaft och soja. Servera och njut!


Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Yummie!

2011-11-05 @ 10:36:57
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0