Örtomelett med citronbasmatiris

 

Det här är en härligt örtig omelett som är god ihop sig med det klibbiga, smasatta riset. Rätten är en egenkombinerad iransk-indisk kombination där receptet för den iranska örtomeletten är inspirerat av ett recept som jag fick av min vän Maryam och citronbasmatiriset är inspirerat från ett recept i boken "Indien" av Mridula Baljekar.

 

 

Örtomelett, 4 port

5 st ägg

1 purjolök

65 g färsk spenat

1 dl valnötter

30 g persilja

1 kruka färsk koriander

0,5 dl torkade tranbär

1 tsk paprikapulver

1 tsk örtsalt

0,5 tsk svartpeppar

Olja till stekning

 

Vispa äggen och rör ner de torra kryddorna. Hacka purjolök, spenat, valnötter och koriander och rör ner allt i äggsmeten tillsammans med tranbären. Stek omeletten på medelvärme i en stekpanna tills den fått fin färg på båda sidor. Servera omeletten med citronbasmatiris (se recept nedan).

 

Citronbasmatiris, 4 port

3 dl basmatiris

1 tsk bruna senapsfrön

0,5 dl cashewnötter

0,5 tsk gurkmeja

1 tsk örtsalt

5 dl vatten

2 msk citronsaft

30 g gräslök

 

Skölj riset. Hetta upp olja i en kastrull och stek senapsfrön och cashewnötter i ett par minuter. Tillsätt ris, gurkmeja och salt och stek ytterligare ca 1 min. Häll på vattnet och citronsaften och låt koka enligt koktiden på risförpackningen. Hacka gräslöken och rör ner inför servering.


Kommentarer
Postat av: Stefan Sundgren

Ser bra ut Linda!

2011-11-05 @ 08:30:15
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Ååh, vilket spännande recept! Citronbasmatiriset MÅSTE jag prova - vad spännande! tror du det går att byta ut basmatiriset mot råris? Jag är ju en sådan där tråkmåns som gillar mina fibrer ;)

2011-11-06 @ 17:53:27
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Linda

Kul att ni gillar mitt recept! Jag tror att det går säkert bra att byta ut riset mot råris. Råris är ju gott så det borde bli gott det med!

2011-11-06 @ 20:00:21
Postat av: Ann-Louise

Jag hade aldrig kommit på tanken att kombinera omelett med indiskt ris men det här låter inte så pjåkigt. :)

2012-03-30 @ 14:22:26
URL: http://lillamatderiven.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0