Linssoppa med curry och citron

 

Det är här en fräsch currysoppa med härligt syrlig smak från citronen vars kryddighet mildras skönt av den gräddiga creme fraichen.

 

 

2 gula lökar

3 dl röda linser

300 g potatis (ca 3-4 st)

300 g palsternacka (ca 2 st)

300 g rotselleri ca (1/4 st)

200 g morot (2-3 st)

3 vitlöksklyftor, krossade

1 dl färskpressad citronsaft

1 l vatten

1,5 msk curry

1 tsk chilli flakes

1 tsk gurkmeja

0,5 tsk svartpeppar

1,5 tsk örtsalt

1,5 dl crème fraiche

Olja till stekning

 

Skölj linserna. Skala palsternackorna och rotsellerin (potatisen och morötterna kan behålla skalet). Hacka löken och skär alla rotfrukter i ca 2 cm stora bitar. Hetta upp olja i en panna och stek löken i ca 2 min. Tillsätt alla rotfrukter och vitlök och stek i ytterligare ca 2 min. Häll på vattnet och tillsätt linserna och alla kryddor. Låt koka i ca 12-13 min tills rotfrukterna blivit mjuka. Mixa soppan någorlunda slät med en stavmixer och rör ner citronsaften. Servera soppan med en klick creme fraiche. (Den kan behövas spädas med mer vatten, jag ska uppdatera med den exakta mängden vid tillfälle).


Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Linssoppa är alltid gott, speciellt i höstmörkret! :)

2011-11-05 @ 10:36:05
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

YUM! Jag ÄLSKAR linser, och det är ju SÅ gott ihop med curry! Låter toppen :)

2011-11-06 @ 17:54:20
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: HurtMaja

Mums! Det här måste jag testa :)

2011-11-10 @ 14:32:14
URL: http://hurtmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0