Pizza med pesto, mozarella och ruccola och vitkålssallad

 

Detta är inte någon billig eller snabblagad mat och det är troligtvis inte så nyttigt, men det är riktigt gott! Det blir 4 st pizzor eftersom det är lätt att grädda på två plåtar, men jag brukar dela dem till 5 portioner som jag tycker är mer lagom.

 

 

5 port

1 sats pizzabotten (se nedan)

1 sats tomatsås (se nedan)

1 sats pesto (se nedan)

700 g mozarella

3 st tomater

70 g ruccola

1 sats vitkålssallad (se nedan)

 

Sätt ugnen på 250 grader. Skiva tomaterna. Skiva hälften av mozarellan och grovriv andra hälften. Bred ut tomatsåsen på pizzabottnarna. Sprid ut tomat- och mozarellaskivorna och klicka på peston. Toppa med den riva osten och grädda i ca 10-15 min tills osten har fått fin färg. Toppa pizzan med ruccola och servera tillsammans med vitkålssallad.

 

Pizzabottnar med lite rågmjöl

25 g jäst

2 dl vatten

1 msk olja

4 dl vetemjöl

1 dl rågmjöl

0,5 tsk salt

 

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut den i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och rör till en smidig deg. Låt jäsa under en handduk i ca 30 min. Ta upp och knåda degen. Dela den i 4 bitar. Kavla ut till millimetertunna kakor och lägg upp på två plåtar. Låt jäsa i ytterligare ca 10 min.

 

Tomatsås

400 g krossade tomater

2 msk tomatpuré

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor, pressade

1 tsk örtsalt

1 tsk grovmalen svartpeppar

1 msk torkad oregano

Olja till stekning

 

Hacka löken. Hetta upp olja i en kastrull. Stek löken i ca 1 min. Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra i ca 10 min utan lock.

 

Pesto

60 g pinjenötter

60 g parmesan

2 vitlöksklyftor

1 tsk örtsalt

1 dl olivolja

Blad från 2 krukor färsk basilika

 

Grovriv parmesanen. Kör alla ingredienser i en matberedare till en finkornig massa.

 

Vitkålssallad

600 g vitkål

0,75 dl olivolja

0,5 dl vitvinsvinäger

1 tsk grovmalen svarpeppar

2 tsk torkad oregano

 

Skiva vitkålen fint och blanda med övriga ingredienser.


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Jag som precis tänkte att jag skulle ta och göra vitkålssallad imorgon men inte har något bra recept! Tänk - nu har jag det =D Mums!

2011-05-23 @ 22:06:05
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Linda

Vad bra att mitt recept kom till användning! Hoppas du gillade den!

2011-05-31 @ 22:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0