Tacossoppa

 

Tacos är ju så gott! Så varför inte variera det och äta det i form av en soppa istället. Den här har en suverän kombination av smaker; chili, gräddfil, nachos och ost. Vad mer kan jag säga... den kombinationen talar för sig själv!

 

 

4-5 port

2 gula lökar

3 vitlöksklyftor, krossade

2 burkar kokta kidneybönor (460 g avrunnen vikt)

400 g krossade tomater

5 dl vatten

2 tsk mald chilipeppar

1 tsk malen koriander

1 tsk malen spiskummin

1 tsk örtsalt

0,5 tsk malen svartpeppar

130 g tortillachips

100 g ost (t.ex. cheddar)

2 dl gräddfil

Olja till stekning

 

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken. Stek löken och vitlöken i ett par minuter. Tillsätt kidneybönor, krossade tomater, vatten och alla kryddor. Låt puttra i ca 10-15 min. Sprid under tiden ut nachoschipsen på en plåt och riv eller hyvla över osten. Gratinera i ugnen i 3-5 min. Häll över soppan i en mixer eller matberedare och kör den ganska slät. Servera soppan tillsammans med de ostgratinerade nachoschipsen och gräddfilen!


Kommentarer
Postat av: Nick

Gott! Ska definitivt testa det här receptet!

2011-01-29 @ 16:25:30
URL: http://www.vegetariskvardag.se
Postat av: Linda

Kul att du har hittat till min sida! Det tycker jag låter som ypperligt bra idé! Smaklig måltid! :)

2011-01-29 @ 17:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0