Pastasallad med färska groddar och pestokeso

Pesto är ju så gott! Det är också väldigt gott blandat med keso tillsammans med en fräsch sallad. I det här receptet har jag använt mig av färska groddar. De kan smaka lite beskt när de är råa, så om man inte gillar det kan man koka dem i 5-10 min först.

 

 

6 port


Sallad

300 g pasta

200 g färska groddar (t.ex. groddade kikärtor, gröna ärtor och adzukibönor, finns som ”Exotisk Mix”, från SydGrönt)

1 gurka

250 g körsbärstomater

1 kruka bladsallad

Olivolja, vinäger till serververing

 

Pestokeso med cashewnötter

1 kruka basilika

1 dl olivolja

1 dl cashewnötter

40 g parmesan

2 vitlöksklyftor

1 krm örtsalt

500 g keso

 

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Förväll  groddarna i dubbel mängd vatten i ca 10 min. Grovriv parmesanen. Kör därefter alla ingredienser till pestokeson, utom keson, i en matberedare till en finfördelad massa. Rör i keson. Hacka gurkan och riv sönder salladsbladen. Blanda alla ingredienserna till salladen och servera tillsammans med pestokeson med olivolja och vinäger ringlat över salladen.

 


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Mums! Jag älskar groddar! Och pesto! Din variant låter väldigt spännande, med cashewnötter istället för pinjenötter. Måste jag prova =D

2011-04-27 @ 00:24:21
URL: http://daedalsmat.sajto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0