Majstortillas med stekta bönor och guacamole

Det här är en alldeles utsökt vegetarisk tacosvariant, bestående av majstortillas, stekta svarta bönor, grönsaker och guacamole! Receptet för majstortillas, som är en sorts pannkakor gjorda av majsmjöl, har jag tagit ifrån baksidan av majsmjölsförpackningen från Saltå Kvarn. Jag tror det blir minst lika gott att använda vetetortillas istället. Här får ni bland annat ta del av mitt favorit-guacamolerecept:

 

 

6 port

1 sats majstortillas (se nedan)

1 sats stekta svarta bönor (se nedan)

1 sats guacamole (se nedan)

1 gurka

3 tomater

2 paprikor

1 rödlök

 

Hacka grönsakerna. Servera de stekta bönorna på en majstortilla toppad hackade grönsaker och guacamole. Försök att rulla ihop om du kan, annars bred ut toppingen på pannkakan och ät ungefär som en pizza.

 

Majstortillas

2,5 dl majsmjöl

1 dl vetemjöl

1 ägg

5 dl vatten

1 msk olja

1 krm salt

 

Blanda mjöl och salt. Rör ihop lättvispat ägg och vatten och blanda ner med de torra ingredienserna. Rör tills smeten är jämn. Låt stå och svälla minst 20 min. Rör ner oljan och stek som pannkakor.

 

Stekta svarta bönor

700 g kokta svarta bönor

2 msk tomatpuré

2 dl vatten

1 tsk grovmalen svartpeppar

1 tsk chilipeppar

1 tsk spiskummin

Olja till stekning

 

Hetta upp olja i en stekpanna. Lägg i bönorna och mosa ca hälften av dem med en gaffel medan de steks i ett par minuter. Rör ner vattnet, tomatpurén och kryddorna och låt puttra i ytterligare ett par minuter.

 

Min godaste guacamole

4 mogna avocados

2 dl youghurt

1 rödlök

1 tomat

1 röd chilifrukt

1 stor vitlöksklyfta, pressad

Saften från en halv lime

2 krm örtsalt

0,5 krm cayennepeppar

 

Finhacka löken, tomaten och chilin. Mosa avocadosarna och rör ner de hackade grönsakerna och alla de övriga ingredienserna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0