Falafelrullar med kebabsås

Falafel är min favorit bland den vegetariska maten. De har väldigt god och fräsch smak och passar bra i väldigt många sammanhang! Dessutom är ju kebabsås så gott! Därför kan det ju inte bli annat än bra att kombinera dem i tunnbrödsrullar ihop med krispiga grönsaker. Därmed kommer här nedan mina favoritrecept på falafel och kebabsås!

 

 

4 port

1 sats falafel (se recept nedan)

1 gurka

2 tomater

1 litet huvud isberssallad

1 rödlök

ca 10 st inlagda feferoni

8 st tunnbröd (gärna orientaliska, men svenska funkar också bra)

Kebabsås (recept nedan)

 

Gör falafel och kebabsås enligt recept nedan. Skiva löken, strimla salladen och hacka gurka, tomat och feferoni. Fördela falafel, grönsaker och kebabsås i tunnbröden, rulla ihop och ät!

 

Falafel

460 g kokta kikärtor

0,5 dl vetemjöl

0,5 dl vatten

2 vitlöksklyftor

30 g färsk persilja

1,5 tsk örtsalt

1 tsk koriander

1 krm cayennepeppar

 

Kör alla ingredienser i en matberedare till en ganska slät massa. Forma smeten till biffar (det är lättare att steka än bollar tycker jag) och stek i rikligt med olja i några min på varje sida tills de fått en gyllenbrun stekyta.

 

Kebabsås

2,5 dl  tjock youghurt

1 vitlöksklyfta, pressad

1 tsk tabasco

0,5 tsk grovmalen svartpeppar

0,5 krm örtsalt

 

Rör ihop alla ingredienser!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0